In gesprek met Judith Kesting en Vera Baljon

Twee energieke schoolbegeleiders van samenwerkingsverband Kindkracht vertellen hun verhaal. Judith, 33 jaar, getrouwd en twee zoons (4 en 6) is een echt gezelligheidsmens, zit in haar vrije tijd graag op de boot en spreekt graag met familie en vrienden af voor een drankje en hapje. Moeder, oma en orthopedagoog Vera is 64 jaar, getrouwd en heeft een dochter en een zoon. In haar vrije tijd tuiniert zij graag, naait kleding voor haar 3 kleinkinderen en vindt het leuk om te keramieken.

Alle specialisten onder een dak
Beide dames werken nog niet zo lang bij Kindkracht. Judith heeft in mei 2020 de overstap gemaakt van voorheen Onderwijsgroep Primo naar het samenwerkingsverband en Vera is per januari 2021 aangesloten. Dit laatste is een gevolg van een organisatieverandering waarbij alle specialisten werkzaam bij de verschillende schoolbesturen op Voorne-Putten naar het samenwerkingsverband zijn overgegaan. “We zijn nu één club en werken nauw met elkaar samen. Dit heeft echt voordelen. Zo zijn de lijntjes kort en is de communicatie met elkaar een stuk gemakkelijker en komen problemen bij kinderen sneller aan het licht. Met elkaar slaan we de handen ineen”, vertellen de dames. “Overigens kijken we er wel naar uit om onze collega’s, naast het beeldscherm, ook op een andere manier beter te leren kennen. Hopelijk dat dit snel weer mogelijk is.”

Problemen aan voorkant voorkomen
Na haar middelbare school heeft Judith Maatschappelijk Werk & Dienstverlening gestudeerd. Al snel ontdekte ze dat ze diepgang miste en heeft toen aansluitend het schakeltraject voor Orthopedagogiek in Leiden gedaan. Met deze opleidingen op zak ging zij bij een particuliere praktijk als orthopedagoog aan de slag, en hield ze zich bezig met diagnostiek en behandeling. Na een aantal jaren volgde een overstap naar het cluster 4 onderwijs. “Bij de Gelinckschool in Schiedam werkte ik 7 jaar lang als gedragswetenschapper en in deze periode heb ik een postmaster opleiding tot Schoolpsycholoog gevolgd. Toen werd mij duidelijk dat ik aan de voorkant van een traject mijn kennis en expertise wilde toepassen. Ik wilde voorkomen dat kinderen in het speciaal onderwijs terecht komen. Via via ben ik bij Primo binnengerold. Ze wilden me daar écht heel graag hebben”, vertelt Judith lachend.

Iets doen voor kwetsbare kinderen
Vera is, na het afronden van de Pedagogische Academie, 22 jaar werkzaam geweest in het basisonderwijs, waarvan de laatste 2 jaar als Intern Begeleider. Tijdens die periode realiseerde zij zich dat ze meer wilde doen voor kinderen waarbij het leren niet vanzelf gaat. Ze besloot in de avonduren Orthopedagogiek te gaan studeren. “Dit was een pittige tijd, maar met ondersteuning van man en kinderen is het me gelukt mijn studie succesvol af te ronden. Vervolgens heb ik mijn carrière voortgezet bij het Centrum Educatieve Dienstverlening (CED) in Rotterdam. Daar heb
ik mijn kennis mogen verrijken met een opleiding tot Generalist”, licht Vera toe. Toen het CED een organisatiewijziging doorvoerde, heeft Onderwijsgroep Primo mij gevraagd om bij hen in dienst te komen. Ik was een bekende voor hen, omdat ik vanuit het CED al jaren werkzaam was op diverse scholen in de regio Voorne-Putten, waaronder een aantal scholen van Primo.”

Afwisselend werk
De overstap naar Kindkracht lag voor Judith voor de hand. “Zeven jaar binnen cluster 4 werken was leerzaam, maar ook genoeg. Het kost je grijze haren, vertelt ze gekscherend. Ik kreeg er geen energie meer van. Wat ik zo leuk vind aan Kindkracht is dat we met een groep specialisten om de scholen heen staan. Als een soort cirkel hand in hand met één doel, namelijk het helpen van het kind. Daarnaast hou ik van de afwisseling in mijn werk”, aldus Judith. “Je bent op kind-, groeps- en schoolniveau aan het werk en dat maakt het zo afwisselend”, licht Vera toe.

Verdergaande samenwerking met VO
Per augustus gaat Kindkracht samen verder met het samenwerkingsverband voor voortgezet onderwijs. “De kruisbestuiving is er al. Zo hebben we vijf maal per jaar intervisieoverleg met collega’s van het VO. Dit overleg is gericht op kennisoverdracht en om onze professie met elkaar te delen”, vertelt Judith die ook tevens voorzitter is van deze intervisiegroep. “De intervisie is nodig voor onze herregistratie. Net als een arts moeten ook wij om de 5 jaar voldoende punten halen om je titel als orthopedagoog/psycholoog te behouden. Dit doe je in de vorm van bijscholing en intervisie”, vult Vera aan. “En tja, een warme overdracht voor kinderen uit groep 8 is natuurlijk heel belangrijk. Het is dan toch heel fijn om korte lijntjes te hebben met een VO-collega. Zij kunnen onze kennis betreffende een specifieke casus weer gebruiken.”

Over 5 jaar
“Ik hoop dat over een jaar of 5 de samenwerking met het VO net zo lekker uitvalt zoals ik dat nu bij Kindkracht ervaar. Met alle specialisten, onderwijskundig medewerkers en schoolbegeleiders werken we in een driehoeksverhouding met elkaar samen“, vertelt Judith. Vera: “Alhoewel ik mijn werk nu nog met veel plezier doe, is de verwachting dat ik over 5 jaar niet meer werkzaam ben in het onderwijs. Uiteraard hoop ook ik dat de
samenwerking met het VO een succes wordt met als einddoel optimale ontwikkelingskansen voor kinderen en jeugdigen in het onderwijs op Voorne-Putten”, sluit ze het interview af.