Externe deskundige (20 uur per maand) voor het beoordelen van TLV-aanvragen (PO/VO)

Onderwijscollectief VPR zoekt per direct een:
Externe deskundige (20 uur per maand) voor het beoordelen van TLV-aanvragen (PO/VO)
(Orthopedagoog, kinder- of jeugdpsycholoog, pedagoog, kinderpsychiater,
maatschappelijk werker/arts)

Op ZZP-basis/detachering

Wie zijn wij?
Onderwijscollectief VPR is een samenwerkingsverband voor primair en voortgezet onderwijs en heeft de taak om samen met scholen, gemeenten en andere partners op Voorne-Putten en Rozenburg te zorgen voor passend onderwijs.
We zorgen voor de best passende ondersteuning voor elke leerling in ons samenwerkingsverband. We gaan dit steeds meer thuisnabij organiseren. Een belangrijke maatschappelijke opgave die wij met passie, lef en visie uitvoeren. Alles wat we ontwikkelen en doen staat in het belang van de leerlingen in onze regio.

Taak
Na de invoering van de wet passend onderwijs bepalen samenwerkingsverbanden of een leerling toelaatbaar is op een school voor (Voortgezet) Speciaal Onderwijs (SO/VSO) cluster 3, cluster 4 of Praktijkonderwijs (Pro). Het samenwerkingsverband Onderwijscollectief VPR, is verantwoordelijk om de aanvragen voor alle leerlingen die woonachtig zijn in de regio Voorne-Putten en Rozenburg te beoordelen en een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) af te geven.

De werkwijze in het PO en het VO zijn niet aan elkaar gelijk. In het PO heeft elke school een vaste schoolbegeleider, zij zijn hierdoor al vroegtijdig betrokken bij de hulpvraag van een leerling. Voorafgaand aan een TLV aanvraag wordt tijdens een multidisciplinair overleg met school, ouders en schoolbegeleider een bewuste afweging gemaakt en wordt gekeken wat een leerling nodig heeft en of de school dit kan bieden. Wanneer een TLV wordt aangevraagd wordt deze aanvraag beoordeeld door een eerste deskundige (een schoolbegeleider die niet eerder betrokken is geweest bij de casus) en tweede externe deskundige. Wanneer beide deskundigen concluderen dat een TLV noodzakelijk is geeft de bestuurder deze af.


In het VO is hier de Commissie Integrale Zorg en Onderwijs (CIZO) voor opgericht. Deze commissie beoordeelt de aanvragen. Wanneer de commissie heeft vastgesteld dat een leerling is aangewezen op gespecialiseerd onderwijs of praktijkonderwijs, geven zij een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) af. De CIZO bestaat uit een voorzitter, een secretarieel medewerker en een aantal onafhankelijke gedragswetenschappers die in dienst zijn van Onderwijscollectief VPR.

Het aantal TLV-aanvragen in de regio Voorne-Putten ligt op dit moment in het VO hoger dan het landelijk gemiddelde. Het aantal TLV aanvragen binnen het PO was tot vijf jaar geleden ook boven het landelijke gemiddelde. Dit was de afgelopen jaren afgenomen, maar we zien recent weer een lichte stijging in het SO.
Er ligt voor de scholen een taak om samen met het samenwerkingsverband het onderwijsaanbod te verbreden waardoor meer leerlingen onderwijs kunnen blijven volgen in de regio en niet zijn aangewezen op een TLV. Dit vraagt bij de beoordeling van de dossiers door de deskundigen om een kritische blik op het onderwijsaanbod en de mogelijkheden van scholen om de ondersteuning aan een leerling te kunnen bieden.

Toekomst
Binnen het werkgebied van ons samenwerkingsverband (Voorne-Putten en Rozenburg) onderzoeken we momenteel de mogelijkheden om de werkwijze in het PO en het VO meer op elkaar af te stemmen. We vragen van de 2e deskundige om flexibel en pro-actief in deze ontwikkelingen mee te denken en te ontwikkelen.

Wat ga je doen?
Bij de beoordeling wordt er door twee onafhankelijke deskundigen gekeken of een leerling op basis van het dossier een TLV nodig heeft. Om de aanvraag van een TLV te kunnen beoordelen zijn er criteria opgesteld. Als externe deskundige beoordeel je als 2e deskundige het aanmelddossier aan de hand van de criteria en leg je je oordeel onderbouwd vast in een deskundige-oordeel. Je beoordeelt een aanmelddossier onafhankelijk van de 1e deskundige. Daarnaast heb je een adviserende rol t.a.v. van het versterken van de leeromgeving van scholen om te komen tot inclusiever onderwijs.


Wat vragen wij?
• Je beschikt over opleiding als orthopedagoog, kinder-, school- of jeugdpsycholoog, een pedagoog, een kinderpsychiater, een maatschappelijk werker of een arts;
• Je hebt diepgaande kennis op het gebied van ondersteuningsbehoeften in het onderwijs op het gebied van gedrag;
• Je hebt affiniteit met het onderwijs en beschikt over relevante werkervaring binnen het onderwijswerkveld of in de hulpverlening;
• Je beschikt over goede schriftelijke en mondelinge communicatieve vaardigheden;
• Je bent in staat analytisch en contextueel te denken;
• Je hebt bij voorkeur ervaring met het werken met Kindkans;
• Je hebt kennis van onderwijs-ondersteuning, het onderwijsleerproces en effectief
docentgedrag.

Voorwaarden
• Je werkt op ZZP-basis of gedetacheerd vanuit je huidige werkgever.
• We gaan een overeenkomst met je aan voor een jaar, bij gebleken geschiktheid wordt deze overeenkomst ieder jaar verlengd.
• De werkzaamheden bedragen gemiddeld 20 uur per maand. Dit kan per maand verschillen.
• Een groot deel van deze werkzaamheden kunnen thuis worden verricht. Wel vragen we om aanwezig te zijn bij het maandelijkse overleg.
• Reiskosten worden vergoed.
• Meerwerk is alleen mogelijk na overleg.

Word jij onze externe deskundige?
Graag ontvangen wij jouw motivatiebrief en cv zo snel mogelijk via mailadres administratie@onderwijscollectiefvpr.nl

Let op: sollicitaties zonder motivatiebrief nemen wij niet in behandeling.

Je hoeft niet voor een bepaalde datum te reageren, met geschikte kandidaten gaan wij zo snel mogelijk in gesprek. In deze procedure kunnen wij referenties opvragen.

Meer informatie?
Vragen over de inhoud van de vacature kun je stellen aan Marit Bennis,
Manager Voortgezet Onderwijs, tel. 06 1596 0177 of m.bennis@onderwijscollectiefvpr.nl.
Meer informatie over ons samenwerkingsverband vind je op: www.onderwijscollectiefvpr.nl